1. #1
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987

    دانستنی های تایر خودرو - واقعا تایرها را بازدید میکنیم؟

    همه ما ساعتهایی از روز را به رانندگی اتومبیل میگذرانیم

    بدون این که حتی یکی از حیاتی ترین قسمتهای آن را به دقت چک کنیم !!!

    متاسفانه تعدادی از ما وقتی این عادت بدمان را ترک
    می کنیم که خیلی دیر شده است ...



    چه چیزهایی لازم است در مورد تایر بدانیم ؟؟؟

    تاریخ ساخت و تولید تایر
    حداکثر فشار باد
    کشش یا انقباض
    حد کهنگی
    ماکزیمم وزن وارده به هر تایر
    سرعت مجاز
    مقاومت در برابر حرارت
    سایز تایر




    تاریخ تولید و انقضای تایر


    آیا میدانید تاریخ مصرف اکثر تایر بعد از 4 سال منقضی میگردد.تاریخ تولید بر روی بغل لاستیک حک گردیده ...




    پیدا کردن تاریخ انقضاء تایرها بسیار آسان است

    اگر به دقت به قسمت بغلی تایر را نگاه کنید یک عدد 4 رقمی مشاهده خواهید کرد

    این عدد نمایانگر هفته و سال تولید تایر است

    بدیهی است تاریخ انقضا 4 سال بعد خواهد بود



    تاریخ تولید و انقضای تایر

    این عدد نمایانگر این است که این تایر در هفته هفتم سال 2007 که مصادف با فوریه است تولید شده است
    لذا تاریخ انقضاء آن در فوریه 2011 خواهد بود.

    استفاده از تایرهای تاریخ گذشته بسان ترکیدن تایر و در نتیجه وقوع خطر و حتی حادثه مرگبار میباشد . لذا باید عادت کنیم که تایرهای خودرویمان را بازدید و متوجه شویم که تاریخ مصرفشان نگذشته باشد .

    حداکثر فشار باد مجاز تایر


    در قسمت کناری تایرها حداکثر فشارمجاز باد تایر حک شده است
    این عدد برای تایر مختلف متفاوت میباشد و ممکن است 32 پوند بر اینچ مربع یا 44 و یا 50 باشد
    شما هم لازم است این عدد را که بر روی تایرهای ماشینتان حک شده است یافته و معمولا چند درجه کمتر از آن تنظیم کنید . ( معمولا 3 درجه کمتر)






    هر تایری برای فشار خاصی طراحی شده است

    شما هرگز نباید اجازه دهید باد لاستیکتان از عدد فوق که در سمت بغلی تایر حک شده تجاوز نماید



    حداکثر فشار باد مجاز تایر


    فشار کم تایر باعث افزایش دمای داخلی تایر می گردد.

    تصاویر مادون قرمز ذیل دمای یک تایر در حال حرکت را در فشارهای مختلف نشان میدهد.



    شاخص بار

    ...
    نکته مهم دیگر وزن باری است که بر روی تایرها وارد میکنیم
    در بعضی مواقع ما بدون توجه به تنشی که به تایرهای خودرویمان وارد میشود بیش از اندازه بار بر
    روی خودرو قرار میدهیم .
    این اشتباه ممکن است باعث آسیب به تایر و ایجاد حادثه گردد.






    شاخص بار

    جدول ذیل رابطه بین شاخص بار تایر و میزان بار مجازی که میتوان بر روی آن وارد کرد

    ( بر حسب پوند و کیلو گرم ) نشان میدهد ..

    http://upload.tuningtalk.com/upload/tire_(15).jpg



    برای مثال شاخص 109 بر روی تایر بدین معنی است که حداکثر وزن مجاز برای این تایر برابر با 1030 کیلوگرم است ...





    حداکثر سرعت مجاز


    حرف لاتین کنار شاخص بار " نشان دهنده حداکثر میزان سرعتی است که لاستیک برای ان طراحی شده است

    که بر حسب کیلومتر در ساعت یا مایل در ساعت میباشد . برای مثال حرف T نمایانگر حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت می باشد...





    سایز تایر


    خیلی از ماها در گذشته تایر خریده ایم و وقتی فروشنده اندازه تایر را از ما سئوال میکند معمولا عددی از روی تایر یادداشت و به او میدهیم ...

    آیا معنی این عدد را میدانید ؟؟؟




    http://upload.tuningtalk.com/upload/tire_(17).jpg



    مقاومت در برابر حرارت


    حرف ذیل نمایانگر میزان مقاومت تایر در برابر حرارت میباشد که از A تا C طبقه بندی شده است ...






    کشش یا انقباض TRACTION


    کشش یا انقباض یکی دیگر از ویژگیهای تایر میباشد که امکان توقف بر روی سطوح نمناک را ممکن میکند...

    خودرویی با تایر دارای شاخص کشش بالا در زمان کمتری نسبت به خودرویی با تایر دارای شاخص انقباض کمتر بر روی سطح نمناک و خیص متوقف میگردد...

    درجات به ترتیب

    AA
    و
    A
    و
    B
    و
    C
    می باشد .

    گرید AA که شک دارم توی ایران گیر بیاد اما گرید A و B باید گیر بیاد !!!




    حد کهنگی TREAD WEAR


    این عدد نشانگر میزان طول عمر تایر شما در مقابل سایر تایرها میباشد

    هرچقدر این عدد بیشتر باشد مدت زمان استفاده از لاستیک نیز افزایش خواهد یافت

    بنابر این یک تایر با عدد 400 دو برابر مدت زمانی که شما از تایری با عدد 200 استفاده مینمایید میتواند مورد استفاده قرار بگیرد ...



    اگر از شما بپرسند چه چیزهایی لازم است در مورد تایر بدانیم چه پاسخی خواهید داد ؟

    تاریخ ساخت و تولید تایر

    حداکثر فشار باد

    کشش یا انقباض

    حد کهنگی

    ماکزیمم وزن وارده به هر تایر

    سرعت مجاز

    مقاومت در برابر حرارت

    سایز تایر

  2. # ADS
    دانستنی های تایر خودرو - واقعا تایرها را بازدید میکنیم؟
    آگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
    تاریخ عضویت
    امسال
    نوشته
    1026
     
  3. #2
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    اما تا اونجایی که میدونم مربوط به گام سایش آج لاستیک میشه


    هرچی این نمره بالاتر باشه کیفیت آج لاستیک بالاتر هست ( و فکر کنم که آج لاستیک بلندتر هستش )

    در نتیجه آج لاستیک هم دیرتر سایش پیدا میکنه

    یک جورایی حکم مواد درجه 1 و 2 و 3 رو داره و احتمالا از لحاظ اندازه آج هم فرق میکنه

    مثلا اگر بالاترین نمره 400 باشه آج این لاستیک به این راحتی ها ساییده نمیشه حتی با ترمز شدید


    این طور لاستیکها از مواد مرغوب تری ساخته شدند

    البته هر جنس مرغوبی هم باز نسخه های مختلفی رو داره و در کلاسهای مختلف تولید میشه

    توی لاستیکهای جدید معمولا چند درجه کنار آج لاستیکها درج شده که از طریق اون میشه متوجه شد چه موقع لاستیکها رو باید عوض کرد و یا این که الان آج لاستیک 50% هست یا بیشتر و یا کمتر

    http://axgig.com/images/62497447116915719910.jpg




    طبق این تصویر هم لاستیکها باید هر 5000 کیلومتر جا به جا بشن


  4. #3
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    لاستیک چیست؟

    لاستیک از دو منبع طبیعی و سنتزی (مصنوعی) تهیه می شود. لاستیک طبیعی از یک مایع شیری رنگ به نام لاتکس که در بسیاری درختان یافت می شود، به دست

    می آید. عموماً از این لاستیک ها به پارا لاستیک یاد می شود. لاستیک های سنتزی از هیدروکربن های اشباع نشده تهیه می شوند.

    لاستیک از درختان به شکل لاتکس استخراج می شود. میانگین محصول سالانه تقریباً از هر درخت 5/2 کیلوگرم و در هر هکتار 450 کیلوگرم است؛ هرچندکه درختان

    خاص پرمحصول می توانند سالانه 3000 کیلوگرم در هر هکتار محصول تولید کنند.

    لاتکس جمع آوری شده، پالایش می شود، سپس با آب رقیق شده و با اسید تصفیه می شود تا ذرات معلق لاستیک در درون لاتکس منعقد شود. پس از اینکه بین

    غلتک هایی فشرده شد تا شکل صفحات نازکی را به خود بگیرد، کاملا خشک می شود و از آن پس آماده ارسال می شود.

    لاستیک سنتزی

    در بسیاری از فرآورده های تولیدی، از لاستیک های سنتزی استفاده می شود. لاستیک های سنتزی به روشی همانند روش تولیـد پلاستیک ها، از طریق یک فرآینـد

    شیمیایی که پلیمـریزاسیون نامیده می شود، تولید می شوند. لاستیـک های سنتزی شامل نئوپرین، بونا و بوتیل بوده و معمولاً با خواص ویژه ای برای کاربردهای خاص

    توسعه یافته اند.

    تولید محصولات لاستیکی

    پروسه نوین تولید لاستیک، از یک سری فرآیندهای پیشرفته نظیر خرد کردن، مخلوط کردن، شکل دادن، قالب ریزی و وولکانیزه کردن تشکیل شده است. افزودنی های

    گوناگونی در حین فرآیند مخلوط کردن اضافه می شوند تا مشخصات مورد نیاز برای محصول تکمیل شده را ایجاد کنند. این مواد عبارتند از:

    پلیمرها، تسریع کننده های وولکانیزاسیون، فعال کننده ها، عوامل وولکانیزاسیون، چگالنده ها (کربن سیاه)، عوامل نسوزی، مواد ضد از هم پاشیدگی، رنگدانه ها و رنگ

    ها و نرم کننده ها.

    چرا اصلاح و بازیافت لاستیک لازم است؟

    اخیراً بر اهمیت بازیافت مواد پس ماند برای تمامی صنایع در سرتاسر جهان افزوده شده است. بازیابی لاستیک به دلایل گوناگون می تواند یک فرآیند دشوار باشد. با این

    وجود چرا بهتر است لاستیک بازیافت شود؟

    لاستیک بازیافت شده می تواند نصف بهای لاستیک طبیعی یا سنتزی را داشته باشد.

    لاستیک بازیافت شده برخی ویژگی هایی دارد که از ویژگی های لاستیک خالص بهتر است.

    تهیه کردن لاستیک از طریق بازیابی در کل فرآیند تولید، نسبت به لاستیک خالص، انرژی کمتری نیاز دارد.

    این کار بهترین راه برای رسیدگی به محصولات لاستیکی ناخواسته می باشد که بیشتر اوقات کار سختی است.

    این کار، از محصولات ساخته شده از نفت خام تجدیدنشدنی که برای تولید لاستیک های سنتزی به کار می روند، نگه داری می کند.

    فعالیت های بازیافتی می توانند در کشورهای درحال توسعه ایجاد اشتغال کنند.

    بسیاری از محصولات سودمند، از تایرهای بازیافت شده و دیگر محصولات لاستیکی مشتق شده اند.

    از سوزاندن تایرها می توان انرژی های سودمندی به دست آورد. در استرالیا برخی کارخانه های سیمان از انرژی ناشی از سوزاندن تایرهای فرسوده استفاده می کنند.

  5. #4
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    چه تایری برای خودرومان بخریم

    ممکن است بنا به دلایلی قصد داشته باشید تایری جدید برای خودرویتان بخرید اما ممکن است دید کافی از مفهوم سایز تایر خودرو نداشته باشید.
    ، جای هیچ نگرانی نیست، زیرا با نگاه کردن به نوشته‌های کنار تایر خودرو می‌توانید اطلاعات لازم را از آن بدست آورید.
    البته بعضاً شرکت‌های سازنده خودرو هم پیشنهاداتی در این زمینه ارائه می‌دهند ولی اگر به هر دلیلی موفق نشدید این اطلاعات را در کاتالوگ همراه خودرو پیدا کنید، اگر کد تایر خودرو را بدانید، پیدا کردن سایز مناسب برای تایر خودرو ساده خواهد بود و تنها به اطلاعات مختصری از نوشته‌های بر روی تایر نیاز دارد.
    همه تایرها سیاه و گرد هستند و بر روی رینگ قرار می‌گیرند. اما شباهت‌های آن‌ها همین‌جا به پایان می‌رسد. تایرهای خودرو در سایزها و نوع‌های مختلفی عرضه می‌شوند و کیفیت‌های متفاوتی نیز دارند که همه این‌ها بر روی کدهای نوشته شده بر روی تایر خودرو قابل مشاهده است.
    قسمت میانی نوشته روی تایر، مدل تایر، شرکت سازنده و سایز تایر را نشان می‌دهد. نوشته‌های موجود بر روی تایرهای خودرو فرمتی شبیه به: “P185/60/R14 82H M S” دارند. اگرچه این کد کمی‌عجیب و غریب است ولی با تکه تکه کردن آن، می‌توان فهمی‌کامل از آن داشت.
    باهم به بررسی این کدها خواهیم پرداخت:
    “P” : نشان‌دهنده این است که این تایر برای خودروهای سواری ساخته شده است. ممکن است عبارت “LT” را نیز مشاهده کنید که نشان‌دهنده آنست که این تایر برای خودروهای باری سبک قابل استفاده است. خودروهای نیمه سنگین از تایرهایی با علامت “C” بهره می‌برند و برای تایرهای زاپاس هم علامت “T” در نظر گرفته شده است. اما اگر بر روی تایر خودروی شما هیچ کدام از این عبارات وجود نداشت، سردرگم نشوید زیرا همه شرکت‌های سازنده از این فرمت استفاده نمی‌کنند.
    “۱۸۵” : نشان‌دهنده عرض تایر خودرو است. اندازه‌ها به میلی‌متر بیان شده‌اند.
    “۶۰” : این عدد نشان‌دهنده نسبت ارتفاع قسمت کناری تایر در مقابل عرض آن است. از این عبارت به عنوان نسبت ابعاد تایر نیز یاد می‌شود. برای مثال اگر ارتفاع قسمت کناری، ۶۰ درصد باشد و عرض آن ۱۸۵ باشد، به عبارتی ارتفاع قسمت کناری ۱۱۱ میلی‌متر خواهد بود.
    “R” : نشان دهنده ساختار تایر است و مخفف عبارت Radial به معنی شعاعی است. تایرهای با کارایی بالا از عبارت “ZR” بهره می‌برند و بدان معناست که مینیمم نرخ سرعت بالای ۱۵۰ متر بر ساعت است. البته نرخ سرعت همیشه بعد از قابلیت وزن-جابجایی که به آن خواهیم پرداخت هم درج می‌شود.
    “۱۴” : نشانده سایز رینگ است. تطابق کامل رینگ با این عدد ضروری است.
    “۸۲” : این عدد نشانده قابلیت خاص وزن- جابجایی تایر است. شما باید تایری را انتخاب کنید که عددی برابر یا بیشتر از عدد تایرهای اصلی خودروی شما داشته باشند، زیرا تایرهای اصلی خودرو برای تحمل وزن خودرو تولید شده‌اند. هرگز تایری با عددی کمتر از تایرهای اصلی خودرو خریداری نکنید.
    “H” : این حرف نشان‌دهنده نرخ سرعت است و نشان‌دهنده مقدار ماکزیمم مایل بر ساعتی است که تایر می‌تواند به آن دست یابد (مقادیر شکل زیر را مشاهده کنید).
    “M S” : نشان دهنده آن است که این تایر برای جاده‌های گلی و برفی مناسب است. البته اثری از این عبارت بر روی تایرهای معمولی وجود ندارد و در واقع این تنها تفاوت موجود در نوشته‌های موجود بر روی تایرهای زمستانی و تابستانی است. اما آیا امکان استفاده از تایرهای زمستانی در فصل تابستان وجود دارد؟ به هیچ وجه.
    مطلب ما مثالی کلی از علامت‌های موجود بر روی تایر را پوشش می‌دهد اما نوشته‌های موجود بر روی تایر شما ممکن است متفاوت باشد ولی به هر حال فرمت کلی، یکسان است.
    کدهای دیگر تایرها
    بر روی قسمت کناری تایر سه کد دیگر نیز موجود است که نشان‌دهنده کیفیت و تکنولوژی ساخت تایرهاست.
    دوام تایر – عددی بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ که توسط شرکت سازنده بر روی تایر درج می‌شود. از نظر تئوری هرچه این عدد بالاتر باشد نشان‌دهنده آنست که عمر تایر نیز بیش‌تر خواهد بود.
    به گزارش خودروسازی، برای مثال تایری با عدد ۲۰۰ عمری دو برابر نسبت به تایری با عدد ۱۰۰ دارد. البته این مقایسه، زمانی قابل لحاظ خواهد بود که هردو تایر دریک شرایط کاری قرار بگیرند. عدد پایین‌تر بدان منزله است که تایر خودرو نرم تراست که نتیجتاً چسبندگی بهتر به سطح جاده و البته فرسودگی سریع‌تر را نیز به همراه خواهد داشت.
    میزان چسبندگی به سطح جاده – عباراتی مانند “AA,A,B,C” که شرکت‌های سازنده برای نشان دادن میزان چسبندگی به سطح جاده در شتاب گیری یک دفعه‌ای و ترمز کردن‌ها از آن بهره می‌برند. “AA” نشان‌دهنده بیشترین میزان چسبندگی و اصطکاک تایر با سطح جاده است و “C” کمترین میزان قابل قبول است.
    دما – حروف A,B,C که شرکت‌های سازنده برای نشان دادن پاسخ خودرو به گرما از آن استفاده می‌کنند. A نشان‌دهنده بیشترین حد مقاومت در برابر گرما است و برای تایرهای باکیفیت بالا که در مقابل گرما و تغییر حالت سریع در برابر اصطکاک تایر با آسفالت خیابان‌ها مقاومند استفاده می‌شود. C هم کمترین میزان قابل قبول برای تحمل گرمایی تایر است.
    یافتن اندازه مناسب برای تایر خودروی شما وقتی که بدانید به کجای تایر نگاه کنید و چگونه این کدها را رمزگشایی کنید ساده خواهد بود.

  6. #5
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    تردویر در اصل به معنای میزان سایش هستش و معیاری نداره و هر کارخونه ای نسبت به محصولات خودش اون عدد را مشخص میکنه
    و همینطور که میدونید هرچه این عدد بالاتر باشه عمر لاستیک بیشتر هستش و هرچه پایینتر عمر کمتر
    ممکنه لاستیکی با تردویر 300 کارخونه a بیشتر از لاستیکی با تردویر 400 کارخونه b کار کنه.
    ولی به اشتباه
    به دلیل اینکه لاستیک های اسلیک و نیم اسلیک تردویر پایینی دارن یعنی زود سایش پیدا میکنن و از بین میرن و همینطور چسبندگی بالایی دارن
    به اشتباه بین دوستان جا افتاده و تردویر پایین را معیار چسبندگی میدونن

  7. #6
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    هر لاستيك البته بيشتر نوع ايرانيش، داراي 3 درجه كيفيت هست:
    كيفيت درجه 1: لاستيك نايلون پيچ و هلوگرام شركت رو داره، بعد از باز كردن هر دو طرف لاستيك مهر استاندارد ايران رووش حك شده.
    كيفيت درجه 2: لاستيك فاقد نايلون پيچ هست و با دستگاه سمباده برقي به شكل ماهرانه اي يك طرف استاندارد رو پاك كردن، با كمي دقت ميشه جاي صاف شده رو ديد.
    كيفيت درجه 3: لاستيك فاقد نايلون پيچ هست و با دستگاه سمباده برقي به شكل ماهرانه اي هر دو استاندارد و اسم شركت و ماركها و نام مدل لاستيك پاك شده است.

    * لاستيكهاي درجه 2 و 3 قابل اطمينان براي سرعت هاي بالا نيستند و همچنين به درستي بالانس نميشوند و براي بالانس گاه تا نيم كيلو بايد به آنها سرب يا وزنه متصل كرد. اين لاستيكها از نوع معيوب كارخانه ميباشند كه دوباره به چرخه توليد برنميگردند و بلكه با عنوان درجه 2 و 3 به فروش ميرسند و فاقد هر گونه گارانتي ميباشند.

بهترین بک لینک - سئو سایت - سفارش رپورتاژ آگهی - خرید آنتی ویروس - سیگنال فارکس تلگرام - خرید لایسنس نود 32 - دکتر اورولوژی تهران -
وان ایکس بت
خرید گوشی آیفون -
سایت بازی انفجار
سایت بت
جت بت
سایت enfejar
jetbet
تحلیل بیت کوین -
سایت پیش بینی فوتبال
منابع آزمون آیلتس -
سیب بت
بهترین بروکر فارکس - سایت تتر -
بازی انفجار
ردیاب - دانلود تراست والت - استخر پیش ساخته - دانلود سریال هیلو -
پوکر
betball90
بازی انفجار
سایت جت بت
سایت انفجار
آموزش تعمیرات موبایل شیراز - قرص تاخیری -
سایت انفجار
بلوک سبک - فلزیاب - نیازیها -
betorward
وان ایکس بت
مجله ارژنگ - مجله فانوس فکر - مجله نارمک - مجله تهران نو -
سایت jetbet
اخبار روز - بروز ترین

ورود

ورود